Crosskart i NMK Hamar

Kanskje ikke så mange tenkt over det, men NMK Hamar har vært en stormakt i denne grenen de siste 7-8 årene. Fra den tiden Aleksander Bjørnstad herjet i inn og utland med sin crosskart, har det blitt mange mesterskaps gull fra førere som representerer NMK Hamar.

Foto: Stig Bjørnstad

Crosskart er en gren som både er en rekrutteringsgren for de som virkelig vil satse innen motorsport, men det er også en gren for de som kun vil være med for gøy og være en del av et fantastisk miljø. Crosskart kan man begynne med det året man fyller 6 år og det er ingen øvre aldersgrense. En av styrkene til denne grenen er det gode miljøet som man lett blir integrert i.

NMK Hamar har i dag flere gode og talentfulle utøvere. Spesielt har vi 3 spennende utøvere som biter ekstremt godt i fra seg i klassen 125ccm.

Tobias G. Spangen (13 år) er en utøver som byttet gren fra gokart til crosskart før 2019 sesongen og kom inn i sporten med et brak og ble en vinnerkandidat fra dag en. Dette er en fører som kommer fra en motorsportsfamilie og har et meget høyt potensial. Og har man Spangen som etternavn pleier det å gå fort da man er ute på banen. Tobias er en gullkandidat til NM 2021.

Tobias G. Spangen, NM Finalen 2019, Foto: Ole Aasvestad

Robin L. Hermansen (14 år) har gått gradene innen crosskart og begynte det året han var 6 år. Robin har tatt steg for steg og 2019 sesongen ble det store gjennombruddet med bl.a. seier i det svenske mesterskapet. Robin har hatt en fantastisk utvikling og er virkelig en som kan gå helt til topps i 2021 sesongen. Dette er en utøver som har bevist at med tålmodig jobbing, får man gode resultater. 

Robin L. Hermansen, NM Finalen 2019, Foto: Ole Aasvestad

Karl Peder Nordstrand (13 år) startet også med crosskart det året han ble 6 år. Karl Peder har mange mesterskapsgull å se tilbake på. Foran 2020 ble han innlemmet i et profesjonelt motorsports management og jobber med å bli best i verden i rally. Han er et bevis på at crosskart er en fantastisk rekrutteringsgren for å satse mot andre grener.

Karl Peder Nordstrand, NM Finalen 2019, Foto: Ole Aasvestad

Stefan Broløkken er bevis på at det gror godt i klubben. Han kjører i klassen 85ccm og begynt å kjøre i sesongen 2020. Han vil vi helt sikkert høre mer om senere.

Vi har også Tommy Elvsvebakken som er godt voksen og bruker crosskart som en flott fritidsaktivitet. Nok et bevis på at crosskart er for alle.

Hva er crosskart?

Crosskart er en gokart som er påmontert større hjul, fjæring og veltebur slik at den kan kjøres på rallycross- og bilcrossbaner. I den solide rørrammen sitter føreren fastspent i 4-punkt sele og får en enorm fartsfølelse selv i moderate hastigheter. 0-100 km/t går unna på 3 sek i den største klassen. Crosskart kjøres også som sprintløp og bakkeløp. I Norge har sporten NM-status og det kjøres også mesterskap i NEZ.

Krav til lisenser

Det kreves bestått juniorkurs før lisens utstedes til førere under 18år. Det kreves ikke førekort i noen klasser, men en lisens og gyldig medlemskap i klubb tilsluttet NBF. Det kreves anmelderlisens for ledsager til utøvere under 18 år.

Ledsagerlisens
Alle utøvere under 18 år må ha med seg en ledsager med ledsagerlisens. Ledsager melder på deltageren og har det fulle ansvar for denne under løpet.

Vognlisens
Enhver deltager må løse vognlisens ved deltagelse i trening og løp. Vognlisensen utstedes hos NBF.

Crosskart er delt opp i seks klasser

Klassene er fordelt på utøveralder, motorvolum, vekt og type crosskart.
Les mer om klassene ved å trykke les mer.

[read more]

Klasse mini.

  • Kjører utenom NM.
  • Kan kjøres fra det året man fyller 6 til man er 11 år.
  • I denne klassen kan man bruke liten ramme i tillegg til ramme med samme størrelse som andre klasser (unntatt xtreme)
  • Minimumsvekt inkludert fører 200 kg, 170 kg for karter med liten ramme
  • Motor er fritt, men skal være industriell. Eksempelvis brukes Briggs&Stratton 270ccm motor med slureclutch.
  • Hastigheten skal ikke overstige 50 km/t. Gassen kan lett reguleres slik at de minste ikke oppnår full gasspådrag før de har nok trening
  • Kjøres utenfor konkurranse, men starter felles for treningens skyld. Dette er en klasse der alle er vinneremini-min

Klasse 85ccm

  • Kan kjøres fra året man fyller 9 til og med 13 år.
  • Bruker samme rammestørrelse som resterende klasser (bortsett fra xtreme)
  • Motormerke fritt, må være énsylindret 2-takt. Trimming forbudt.
  • Minimumsvekt inklusiv fører: 230kg (minst 100 kg skal være på forhjulene)
  • Yter ca 30 hk, har sekvensiell giring og får ikke overstige 80 km/t
  • Kjøres som juniorcup både i Norge og i NEZ (North European Zone)

Klasse 125ccm

  • Kan kjøres fra 12 til og med 16 år
  • Motor: énsylindret 2-takt
  • Minimumsvekt inklusiv fører: 250kg (minimum 100kg på forhjulene)
  • Yter ca 40 hk og er omtrent like raske som en s1600 rallycrossbil rundt en rallycrossbane
  • Går som eget mesterskap i både NM og NEZ (North European Zone)

Klasse 250ccm

  • Kan kjøres fra det året man fyller 15. Ingen øvre aldersgrense
  • Énsylindret 2-taktsmotor. Merke fritt
  • Minimumsvekt inklusiv fører: 270 kg
  • Nesten like rask som 650 i akselerasjon, og noen baner er rundetidene omtrent det samme.
  • En av de mest krevende klassene å kjøre på grunn av det lave bunndraget.
  • Turtallsmaskiner som må «jages» under kjøring.
  • Kjøres som egen klasse i NM og NEZ

Klasse 650ccm

  • Kan kjøres fra det året man fyller 16. Ingen øvre aldersgrense.
  • Flere motoralternativer. Enten 4-takt énsylindret inntil 660ccm eller 2-takt 300 ccm. Minimumsvekt avhenger av motor, fra 280kg – 300kg inkl fører.
  • Sterke motorer på opptil 90hk og kraftig dreiemoment som gir en voldsom akselerasjon. Raskeste som er målt fra 0-100 km/t er like under 3 sekunder
  • Rundetider på høyde med rallycross supercar
  • Kjøres som egen klasse i NM og NEZ

Klasse Xtreme

  • Kan kjøres fra det året man fyller 16.
  • Skiller seg ut fra de andre klassene med større rammer og høyere vekt
  • Motor: maksimalt 750ccm, maks fire sylindere. All trimming forbudt
  • En av grunnene til at disse kartene er større enn de andre klassene er at motoren er plassert bak føreren. I de andre klassene er den montert ved siden av.
  • Minimumsvekt inkludert fører: inntil 600ccm: 400 kg. Inntil 750ccm: 420kg
  • Den nyeste klassen i crosskart. Godkjent i Norge første gang i 2015.
Foto: https://motorsport.no/

[/read]